četrtek, november 19, 2009

Cestnina po novem

Po dveh desetletjih javnih razprav, tehničnih preizkusov in burnih političnih debat bo Nizozemska, kot prva država na svetu, opustila cestno takso in uvedla variabilno obračunavanje cestnine po prevoženih kilometrih. Podnebne spremembe z naraščanjem morske gladine, tretjina države namreč leži pod morjem in nenehni prometni zastoji, so javno mnenje prevesili na stran nasprotnikov avtomobilizma. Ti so vse od začetka devetdesetih let zahtevali, da avtomobilisti začno plačevati polno ceno za gradnjo in vzdrževanje enega od najgostejših cestnih omrežij na svetu, pa tudi za izpuste toplogrednih plinov iz svojih vozil.

Nizozemska vlada je v parlament zdaj poslala predlog zakona, po katerem bo opustila letno cestno takso in dajatve, ki jih avtomobilistom zdaj obračunajo ob nakupu vozila ter jih do leta 2012 nadomestila z GPS napravami. Te bodo, vgrajene v vozila, beležile čas, kraj in dolžino vožnje ter podatke samodejno pošiljale v zbirne centre, od koder bodo lastnikom poslali obračun. Sistem, ki je že uspešno prestal preizkuse, bo prometnemu ministrstvu po novem omogočal ne le obračun cestnine po dejansko prevoženih kilometrih, mimogrede, uporaba avtocest je na Nizozemskem sedaj zastonj, pač pa tudi različno višino cestnine glede na uro dneva in cestne odseke. V povprečju naj bi za prevoženi kilometer po državni cesti po novem odšteli okrog 3 cente. Glede na to, da cestne dajatve za avto srednjega razreda sedaj na leto znašajo okrog 600 evrov, se za voznike, ki ne prevozijo več kot 20.000 kilometrov na leto ne bo veliko spremenilo, bo pa po žepu bolj udarilo tiste, ki se vozijo ob konicah po najbolj obremenjenih cestah. Osnova za obračun bo, tako kot seda,j temeljila na izpustih ogljikovega dioksida, zato se bo vožnja najbolj podražila za lastnike guzlerjev in drugih okolju neprijaznih vozil, večina lastnikov manjših vozil pa bo plačevala manj kot zdaj.

Nizozemska vlada ocenjuje, da se bodo prometni zastoji po uvedbi novega obračuna cestnine zmanjšali za najmanj 15 odstotkov, za deset odstotkov pa naj bi bili manjši tudi izpusti toplogrednih plinov.

1 komentar:

Anonimni pravi ...

kje pa bi bila razlika, če že upoštevajo koliko CO2 avto proizvede, če bi kar višali ceno bencina, in od tod črpali sredstva, ki so jih do sedaj jemali iz cestne takse? kdor več vozi, in z guzlerjem več bencina pije, več plača, enostavno. je pa nujno izračunati koliko je prevozil in koliko CO2 ustvaril (kar je direktno funkcija porabljenega goriva...) zakaj je tako nujna gps kontrola državljanov, kot zgleda da bo nujno treba narediti tudi pri nas?